feedback
facebook
twitter
rss

Proiect – Legea Farmaciei (III)

Partea a III-a
Farmacia Romania – unitate sanitara, nu comerciala
Prof. Dr. Farm. Ana Carata

Rezumat:
In ultima parte a propunerilor noastre de modificare si completare a Proiectului Legii farmaciei, am introdus amendamente necesare si potrivite pentru farmacie ca unitate sanitara, nu comerciala, asa cum este prevazut si in subtitlul acestui material. Facem propuneri cu privire la lanturile de farmacii si drogherii, precum si amendamente pentru respectarea competentelor si prestigiului farmacistului.

12. – La Capitolul II, Sectiunea 2 se va intitula:
Sectiunea 2
Organizarea si functionarea farmaciei cu circuit deschis
Motivare: – la acest capitol se prezinta aceasta unitate

13. – la art. 19 al 2, sintagma "grup social" se va scrie "grup sanitar",
Motivare: "grup sanitar" – este denumirea spatiului pentru nevoile fiziologice umane,
– art 20, al. 2, exprimare negramaticala ("acelasi denumire" se va scrie "aceeasi denumire",
14. – alineatele 2 si 3 ale art. 20 se elimina si vor fi inlocuite cu urmatorul text:
Art. 20
(2) Pe teritoriul Romaniei este interzisa functionarea lanturilor de farmacii. Un farmacist poate conduce o singura unitate farmaceutica.
(3) Lanturile de farmacii existente in prezent isi continua activitatea, respectand legislatia si reglementarile in baza carora s-au infiintat, timp de un an de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial.
(4) In perioada de un an de la data publicarii prezentei legi, proprietarii lanturilor de farmacii vand sau transfera proprietatea cate unui farmacist cu drept de a conduce o farmacie, cu avizul Colegiului Farmacistilor din Romania, retinand numai o unitate, in cazul in care proprietarul nu desfasoara concomitent activitati de productie, import sau distributie angro, iar conducatorul unitatii este un farmacist cu autorizatie de libera practica.
(5) Producatorii, importatorii si distribuitorii de produse farmaceutice nu au voie sa infiinteze farmacii. Pentru farmaciile pe care le detin acesti agenti economici, vor proceda asemanator proprietarilor de lanturi, cu deosebirea ca acestia nu retin nici o farmacie din lantul lor.
(6) Fiecare farmacist poate fi conducator de farmacie daca indeplineste conditiile conform legii, chiar daca in familie mai exista 1-2 farmacisti conducatori de unitate farmaceutica.
Motivare
– numai procedand astfel, farmacia romaneasca poate sa revina la statutul de unitate sanitara (asa cum corect este denumita in cuprinsul prezentei legi)

15. la art. 22, al 3, lit. d. cuvintele "face dovada starii de sanatate fizice sau psihice.." se vor rescrie "face dovada starii de sanatate fizica si psihica.."; – - in acelasi mod se va modifica acest grup de cuvinte si la art. 24, lit. d.
Motivare – pentru exprimare corecta.

16. Art. 22, al 3, lit. e., va fi completat astfel: in cazul depasirii varstei de 65 ani, autorizatia de libera practica se reinnoieste anual.

17. la Art. 30, al. 2, sintagma "asistentei medicale" se va scrie "asistentei farmaceutice"
Motivare
– "asistenta medicala" este exercitata de catre medic, nu de catre farmacist; sintagma vizata vine in contradictie cu art.2 al. (6), conform caruia "In farmacie este interzisa desfasurarea activitatilor medicale,
– de asemenea, la acelasi art. si al. denumirea "farmaciile publice" se va scrie "farmaciile cu circuit deschis"; idem al. 3,
(3) "Farmaciile cu circuit deschis" in loc de "Farmaciile publice"

18. Titlul Capitolului III va fi completat:
Capitolul III
Farmacia cu circuit inchis
– iar denumirea Farmacie cu circuit inchis va fi folosita in toate articolele prezentei legi, unde este cazul.
Motivare – in categoria Farmacie cu circuit inchis, intra toate farmaciile care functioneaza ca sectii in unitatile medicale cu paturi (spitale, preventorii, sanatorii TBC, -balneo climatice) si de ocrotiri sociale (camine-spital pentru batrani sau pentru copii, unitati de ocrotire a copiilor), centre medicale cu paturi etc.
Motivarea este in concordanta cu prevederile primului articol, 37, din acest capitol.

19. la art. 38 al.1,
Text existent: Spitalele care nu pot asigura personalul necesar functionarii farmaciei pot incheia contracte privind furnizarea de servicii farmaceutice cu farmacii publice.
Cuvintele "furnizarea de servicii farmaceutice cu farmacii publice" se vor scrie: "furnizarea de produse si servicii farmaceutice cu farmacii cu circuit deschis"; idem "farmacie cu circuit deschis", la al. 2;
Motivare
– farmacia furnizeaza produse, insotite de servicii, nu numai servicii,

20. La Capitolul IV – Drogheria, apreciem ca exista prevederi care aduc atingere prestigiului profesional al farmacistului si anume:

Art. 39, al. 2: (2) "Drogheria va fi condusa de un farmacist sau de un asistent principal de farmacie, care isi va exercita personal profesia numai in aceasta unitate".
De ce se aduce atingere prestigiului profesional al farmacistului?
1.- farmacistul este pus pe picior de egalitate cu asistentul de farmacie;
2.- in calitate de conducator de drogherie, farmacistul "isi va exercita personal profesia numai in aceasta unitate", limitandu-i competentele de specialist in domeniul medicamentului, dat fiind ca "Lista medicamentelor ce pot fi eliberate prin drogherii, precum si produse care nu se pot elibera prin astfel de unitati" (conform Art. 39 al. 1), este o lista restransa, aprobata prin Ordin al Ministrului Sanatatii, nu intreg nomenclatorul aprobat pentru utilizare in terapeutica.

Propunere:
21. a) Art. 39, al. 2, va avea urmatorul continut:
Art. 39 (2) Drogheria va fi condusa de un asistent principal de farmacie, care isi va exercita personal profesia numai in aceasta unitate, conform reglementarilor Ministerului Sanatatii.
b) – este o eroare grava includerea farmacistilor in Personalul de specialitate in drogherie

- la Art. 40, al 2, "grup social" se va scrie "grup sanitar",

22. Art. 41 (1) Personalul de specialitate in drogherie este format numai din asistenti de farmacie cu autorizatie de libera practica,
Motivare, (daca mai este nevoie), la motivarea de mai sus, adaugam si alte aspecte: – la art. 40 al. 2, se vorbeste despre "locuinta asistentului de farmacie-sef", nu si a "farmacistului-sef ?!
– la art. 40 al. 3, se precizeaza "biroul asistentului-sef", nu si al "farmacistului-sef ?!
– obligam un farmacist sa lucreze intr-o unitate careia ii este interzis sa foloseasca insemnele farmaciei ?! cuvantul "farmacie" sau un nume derivat sau prescurtat din acest cuvant?! (art 47, al. 1 si 3). Toate aceste aspecte sunt de neacceptat de catre comunitatea farmaceutica din tara noastra.
23. Art. 48, cu privire la lanturi de drogherii, se va modifica in acelasi sens cu modificarile propuse pentru farmacie si anume:
Art. 48 (1) Este interzisa functionarea lanturilor de drogherii.
(2) Proprietarii lanturilor de drogherii existente in prezent vor proceda in mod similar (cu farmaciile), pana la desfiintarea lanturilor de drogherii pe care le detin.
24. La Capitolul V, Art. 51 va avea urmatorul cuprins:
Art. 51. Inspectia in unitatile farmaceutice si in drogherii se face cel putin o data pe an.
Motivare: apreciem prea mare perioada de 2 ani, de neefectuare a unui control din partea Inspectiei Nationale Farmaceutice. In acest timp se pot face numeroase greseli, abuzuri etc.
Precizare:
– am inclus in modificarile si completarile de fata, propuneri existente in proiectul din 2003-2004, initiate de Directia Generala Farmaceutica din Ministerul Sanatatii si inaintate Camerei Deputatilor;

VN:F [1.9.7_1111]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Statistici T5 Creative Commons License
catena