Forumul European de Farmacie 6-8 noiembrie 2006, Praga, Cehia

Farmacist Mihai Gherghiceanu

In perioada 06-08 noiembrie 2006, Hotelul Carlo IV din Praga a gazduit Forumul Farmaceutic 2006 al Europei Centrale si de Est.Forumul a reunit specialisti din toate ramurile de activitate ale domeniului farmaceutic. Astfel la conferinta au participat reprezentanti ai unor importanti producatori de produse farmaceutice, reprezentanti ai companiilor distribuitoare, specialisti in vanzari si marketing.

Promotorul si organizatorul forumului a fost compania Marcus Evans. Fondata in anul 1993, compania Marcus Evans are peste 3500 de angajati care lucreaza In 24 de tari pe tot globul. In prezent, compania este unul dintre cei mai importanti promotori si organizatori de conferinte strategice, cursuri si instruiri profesionale, congrese business to business si ofera acces permanent la informatii on-line si publicatii pentru clientii sai.
Cele mai importante teme de discutie prezente la forum au fost urmatoarele:
– legislatia in domeniul farmaceutic In contextul pietei Uniunii Europene;
– evaluarea impactului largirii Uniunii Europene asupra sistemului de sanatate In Europa Centrala si de Est;
– explorarea modalitatilor de protectie pentru proprietatea intelectuala In Europa Centrala si de Est;
– depasirea barierelor pentru accesul pe piata Uniunii Europene;
principalele caracteristici ale pietei farmaceutice internationale;
– principalele caracteristici ale pietei farmaceutice europene;
– economia si sanatatea In Europa Centrala si de Est;
– piata produselor generice In Uniunea Europena;
– riscul importurilor paralele In Uniunea Europeana.
Presedintele forumului a fost Dr. Slawomir Chomik, Director Zonal pentru Europa Centrala In cadrul companiei Solvay Pharmaceuticals, Germania. Preconferinta programata pentru data de 6 noiembrie a fost anulata de sponsorul evenimentului, temele de discutie fiind abordate In zilele urmatoare. In ziua de 7 noiembrie au fost sustinute urmatoarele prezentari:
– Luis González Vaqué, consilier juridic In Comisiei Europene, Belgia, cu tema „Legislatia In domeniul farmaceutic pe contextul pietei Uniunii Europene”;
– Dr. Slawomir Chomik, Director Zonal pentru Europa Centrala, Solvay Pharmaceuticals, Germania, cu tema „Evaluarea impactului largirii Uniunii Europene asupra sistemului de sanatate In Europa Centrala si de Est”;
– Hanna Hanc, Director Proiect, Polpharma, Polonia, cu tema „Implicatiile standardelor de raportare financiara internationala asupra estimarilor proceselor de dezvoltare In cadrul companiilor producatoare de produse generice”;
– Dr. Roman Lapka, Director Autorizari, Zentiva, Cehia, cu tema „Proprietatea intelectuala In Europa Centrala si de Est”;
– Ernst Johannes, Director Global Preturi, Organon, Olanda;
– Adam Linka, Relatii Publice, Pfizer, Polonia, cu tema „Intelegerea mediului de afaceri si adaptarea pentru mentinerea profitului actionarilor”;
– Amit Kataria, Director Dezvoltare, Dr Reddy’s, Rusia, cu tema „Rolul companiilor indiene producatoare de produse generice In cadrul Europei Centrale si de Est”.
Ziua s-a Incheiat cu o discutie de grup pe baza temelor abordate In cadrul expunerilor.
Ziua de 8 noiembrie a continuat ritmul alert al discutiilor din ziua precedenta, cu sustinerea urmatoarelor teme de discutie:
– Daniela Vlad, Consilier Juridic, Glaxosmithkline, Romania, cu tema „Aderarea Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana In centrul atentiei”.
– Vladimir Afenliev, Director Dezvoltare pentru Europa Centrala si Asia, cu tema „Preturile si compensarea pentru produsele generice”.
– Agnieszka Deeg-Dabrowska, Partener, CMS Cameron McKenna, Polonia, cu tema „Practici discriminatorii In cazul schemelor de compensare si aprobare pentru preturile medicamentelor In cadrul Europei Centrale si de Est si mijloacele legale de apel”.
Concluziile generale si o sesiune de Intrebari si raspunsuri au Incheiat Forumul Farmaceutic 2006 al Europei Centrale si de Est.

Principalele caracteristici ale pietei farmaceutice internationale prezentate In cadrul Forumului Farmaceutic pentru anul 2006:
Statele Unite ale Americii
– crestere de 8-9%
– expirarea patentelor pentru 6 produse „blockbuster”
– eforturi ale oficialitatilor de a reduce cheltuielile din sistemul de sanatate
– Incurajarea pietei genericelor
Europa de Vest
– dezvoltarea sistemului preturilor de referinta
– intensificarea utilizarii medicamentelor generice
Europa Centrala si de Est
– sistemul sanitar este In curs de modernizare
– Imbunatatirea finantarilor din sistemul de sanatate
Europa de Nord
– crestere de 4,9 %
– se estimeaza ca Norvegia va avea cea mai mare rata de crestere pana In anul 2009
Japonia
– crestere 0-1 %
– sistemul national de sanatate e foarte restrictiv privitor la lista medicamentelor compensate
China
– crestere de 17-18 %
– implementarea sistemului national de compensare a medicamentelor a continuat cu reduceri de preturi si cu masuri de restrictionare a preturilor
– piata totala in domeniul farmaceutic se situeaza in jurul a 13-14 miliarde $
Se estimeaza ca piata farmaceutica mondiala va creste cu 7-8 % In fiecare an, pana In 2009. In acelasi timp se estimeaza ca piata produselor generice va creste cu 10-15% In fiecare an, urmand sa ajunga In 2009 la o valoare totala de 48-60 miliarde Euro. India detine 70 % din productia mondiala de medicamente generice.

Principalele caracteristici ale pietei farmaceutice europene prezentate in cadrul Forumului Farmaceutic pentru anul 2006:

Franta
– pana la sfarsitul anului 2007 Casa Nationala de Asigurari va reduce costurile cu aproximativ doua miliarde de euro
– a crescut contributia pacientilor
Germania
– guvernul a redus cheltuielile pe medicamente cu 1 miliard de euro
– a crescut contributia pacientilor
– preturile medicamentelor Inghetate pentru doi ani
– producatorii vor fi restrictionati spre a oferi discount-uri farmaciilor
– a crescut consumul de medicamente generice
Marea Britanie
– au crescut discount-urile oferite pentru medicamentele generice
Spania
– recent s-a finalizat o campanie care a promovat avantajele produselor generice
Italia
– s-au adaugat mai multe medicamente generice pe lista de produse compensate
– au existat plangeri ca guvernul nu a realizat mai mult pentru promovarea produselor generice
– cheltuielile pentru consumul de medicamente au scazut

Concluzii:
– Imbatranirea populatiei europene a condus la cresteri ale cheltuielilor de sanatate
– se cheltuieste mai mult pentru medicina preventiva
– s-a extins sistemul preturilor de referinta
– a crescut consumul de medicamente generice
– consumul crescut de medicamente generice restrictioneaza aparitia unor produse inovative
– a crescut contributia pacientilor
– se estimeaza ca piata totala de produse generice va atinge o valoare de 19,7 miliarde $ pana la sfarsitul anului 2009
– produsele generice sunt activ Incurajate In majoritatea tarilor din Uniunea Europeana

Riscul importurilor paralele
Una dintre cele mai importante si aprinse teme de discutie din cadrul Forumului a fost riscul importurilor paralele. Importul paralel consta In „exportul” de catre o companie a unui produs autorizat dintr-un stat membru In alt stat membru, fara a trece printr-o noua procedura de autorizare.

Factorii care faciliteaza importurile paralele:
– libera miscare a marfurilor in Uniunea Europeana
– nu exista o armonizare a preturilor Intre membrii Uniunii Europene
– exista foarte multe oportunitati pentru o companie sa poata achizitiona un produs cu un pret redus Intr-o tara, apoi sa-l expedieze Intr-o tara unde se poate comercializa la un pret mai mare
– scaderea pretului local pentru multe produse farmaceutice
Importurile paralele sunt percepute ca una dintre marile amenintari asociate cu extinderea Uniunii Europene. Statele membre ale Uniunii Europene se tem de posibilul impact negativ al aderarii Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana din cauza faptului ca au mecanismul preturilor bazat pe pretul minimal.

Concluzii finale ale Forumului Farmaceutic:
– au fost prezentate si discutate teme foarte importante pentru viitorul pietei farmaceutice europene
– principalul scop al oricarei reglementari privind productia si distributia de produse farmaceutice trebuie sa tina cont In principal de sanatatea publica, iar acest obiectiv trebuie atins prin mijloace care nu trebuie sã Ingradeasca dezvoltarea industriei farmaceutice.
– piata farmaceutica europeana este Intr-o continua miscare si dezvoltare
– In prezent, Romania are un potential urias de dezvoltare si extindere a pietei farmaceutice atat privind productia, cat si distributia.

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.





    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.