Medicamente croite pe masura copiilor

Interviu cu domnul Farmacist Leonard MAN, administrator al companiei Farmacist MAN

 

G: Ati lansat, in aceasta primavara, primul produs al companiei Farmacist MAN, Paracetamol Infant 160 mg, comprimate. Este un produs unic in piata. Cum v-a venit ideea acestui produs?

R: Este, intr-adevar, un produs unic pe piata. Este primul paracetamol conditionat sub forma de comprimat destinat copiilor. Bunicul meu imi povestea ca, in copilaria lui, primea prima pereche de pantaloni lungi atunci cand mergea la scoala. Se termina o faza a copilariei si incepea alta, care se termina la pubertate. Asa am gandit si Paracetamol Infant, ca produsul care asigura trecerea de la medicamentele conditionate ca forme lichide la medicamentele conditionate sub forma solida, medicamente similare, in forma, celor pentru adulti.

G: Sunt parinti care considera ca este prea devreme pentru a administra o tableta?

R: Asa este, dar sunt copii care, odata cu inceperea perioadei scolare, isi doresc sa primeasca un tratament similar cu al parintilor. Vor sa marcheze si ei trecerea de la o varsta la alta. Pe de alta parte, programul copilului se schimba odata cu inceperea scolii. Copilul este integrat in activitati de grup, lipseste mai mult de acasa, participa la activitati sportive, la excursii… Pentru perioada cat copilul nu este acasa, administrarea tratamentului sub forma lichida este dificila. Ganditi-va ca medicatia trebuie administrata sub forma lichida. Ce va face parintele? Ii va da intreg flaconul la el si se va baza ca el va lua doza corecta? Va apela la cadrul didactic sau va recurge la masuri extreme, adica sa il scoata din comunitate pe perioada de tratament? Administrarea sub forma de comprimate este mai la indemana. Parintele ii poate da copilului numai doza pe care urmeaza sa o ia atunci cand nu este acasa, nemaifiindu-i teama de riscul de supradozare. FDA atrage atentia asupra riscului de supradozare a medicamentelor la copii. Unul dintre riscurile majore de supradozare este administrarea unei doze duble. FDA da ca exemplu riscul ca unul din parinti, cand vine acasa, nestiind ca celalalt parinte i-a administrat deja copilului medicamentul, sa i-l administreze din nou, nerealizand cat lichid lipseste din container. Pentru comprimate este mai simplu, se vede ca doza a fost administrata deja.

G: Formele farmaceutice lichide nu sunt mai usor acceptate de copii?

R: Discutam, din nou, despre riscul de supradozare. Cand ii administrezi copilului un sirop cu o aroma placuta, risti ca acesta sa se serveasca si singur atunci cand nu este supravegheat. A fost o decizie dificila in dezvoltarea produsului. S-a pus problema unui comprimat simplu sau unui comprimat indulcit si/sau aromatizat. Am avut lungi discutii cu personalul Catedrei de Farmacologie a Facultatii de Farmacie din Bucuresti. Doamna Conferentiar Doctor Farmacist Simona Negres a fost alaturi de echipa noastra in dezvoltarea produsului. Mama, la randul sau, a fost de acord cu faptul ca un copil de scoala trebuie sa inteleaga ca ceva nu este in regula in organismul sau si ca i se administreaza un medicament, nu un desert. Am constituit mai multe focus-grupuri cu parinti si medici specialisti. Majoritatea participantilor au acceptat aceasta solutie. Desigur, studiul nu are o semnificatie statistica pentru populatia careia i se adreseaza medicamentul, dar am ascultat parerile participantilor la focus-grupuri, ale medicilor si farmacistilor, parinti in acelasi timp, cu care am colaborat la dezvoltarea produsului.

G: Concentratia este atipica pentru piata noastra…

R: Ne-am inspirat din produse similare din lumea anglo-saxona. Nu am dorit sa facem inca un produs pe piata, de dragul de a face un produs. Am dorit sa venim cu ceva nou. Daca in Romania nu avem puterea de a inventa noi produse, avem puterea de a inova, de a juca in piata de medicamente putin diferit de jucatorii traditionali. Daca revin la povestea cu pantalonii noi pentru scoala, pot face o noua comparatie. Multi copii primesc hainele de la parinti sau frati mai mari. Oricat s-ar recroi aceste haine, se vede ca ele nu au fost facute pentru ei. Noi am decis sa facem „hainele” pentru ei. Chiar daca este nevoie de retusuri, se vede ca produsul a fost gandit pentru copii, nu este nevoie de re-croiala…. Retusul apartine medicului, cel care decide asupra dozelor si a modului de administrare. Noi, ca farmacisti, am croit pe masura potrivita. Acesta a fost si motivul pentru care am gandit o strategie de penetrare a pietei bazata pe promovare medicala.

G: Produsul este inregistrat in categoria OTC, puteti sa va adresati direct consumatorului final.

R: Legal, asa este. Avem, insa, nevoie de mediator, ar trebui sa ne adresam parintilor, ei fiind cei care iau decizia tratamentului. Impreuna cu echipa Vavian Pharma, companie condusa de o echipa de medici, am decis ca nu este cazul unei campanii de promovare a produsului catre pacienti, chiar daca este OTC. Am preferat munca mai laborioasa, impreuna cu medicii si farmacistii, pentru a obtine „retusul” necesar. Cum am spus, consideram produsul Paracetamol Infant 160 mg un produs croit pe marimea copiilor, dar, stim cu totii, de cele mai multe ori, la hainele de gata sunt necesare mici retusuri pentru a se potrivi cu conformatia utilizatorului. Consideram ca aici intervine, din nou, rolul profesionistilor din domeniul sanatatii, al medicului si al farmacistului. Acestia pot decide cat si cum sa adapteze doza pentru a obtine un tratament optim. Multi parinti sunt tentati sa ofere doza maxima pentru a obtine efectul maxim. De multe ori, in tratamentul  medicamentos nu exista aceasta relatie liniara: mai mult medicament, raspuns mai rapid. Este nevoie de reglaj fin, ceea ce am numit mai devreme „retus”. Am lansat produsul prin reteaua de farmacii Catena. Doamna Farmacist Alina Marinescu, Director General, a lucrat impreuna cu echipa noastra pentru a concepe un program de prezentare a produsului pentru toti farmacistii din retea pentru a fi siguri ca vom reusi sa oferim tinerilor nostri pacienti eficienta maxima. Pentru farmaciile independente, echipa Vavian Pharma a fost instruita pentru a reusi sa fie pentru farmacisti un partener, nu un simplu furnizor de produse. Ne-am impartit activitatea astfel incat sa reusim sa facem cunoscut produsul atat pentru medici, cat si pentru farmacisti. Cu siguranta ca va veni vremea sa avem aceleasi actiuni pentru parinti. Dorinta companiei Farmacist MAN nu este sa vanda cat mai mult cu orice pret, ci aceea de a raspunde unei nevoi din piata, de a face bine pacientului. Nu ne indoim ca vor veni si rezultatele.

 

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.




Comentarii

Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Politica de confidentialitate