Dr. Florin Buicu: “Poate este momentul si la nivelul spitalelor sa incercam o schimbare de sistem, de mentalitate”

Dr. Florin Buicu MD, PhD,Public Health and Health Management Specialist Lecturer, Public Health and Health Management Departament Tirgu-Mures University of Medicine and Pharmacy, Romania

 

Pentru a putea implementa cu succes o reforma este nevoie de continuitate. Poate ca in urma discutarii publice cu toti actorii implicati in sistemul de sanatate, o strategie pe sanatate trebuie aprobata de Parlamentul Romaniei. Aceasta strategie trebuie sa fie angajata pe o perioada de minim 8 ani si pusa in practica, asumata si continuata indiferent de conducerea politica.

 

Un scurt CV profesional care sa ne conduca spre numirea dumneavoastra in functia de consilier de ministru…

 

Sunt medic specialist sanatate publica si management, doctor in stiinte medicale, sef de lucrari la Universitatea de Medicina si Farmacie din Tirgu Mures.

In perioada 1998-2001 am lucrat pentru 2 companii farmaceutice, ocupand pe rand, postul de reprezentant medical pana la cel de director national de vanzari.


Sunteti de curand numit in functia de consilier al Ministrului Sanatatii. Cu ce veniti nou pentru sanatatea sistemului de sanatate? Ce v-ati propus sa realizati?
Am condus un spital general de 300 de paturi, in calitate de director general, dar si cel mai mare spital din Romania la vremea respectiva, cu 2403 paturi, Spitalul Clinic Judetean de Urgenta din Tirgu Mures, in calitate de director administrativ. De asemenea, in calitate de director coordonator, am condus Directia de Sanatate Publica a Judetului Mures.

Cu ce vin nou? Poate experienta enumerata anterior, la nivelul spitalelor de mai multe categorii. Poate este momentul sa vorbim, la nivelul spitalelor de “pacientul meu” si sa nu mai punem accent pe “sectia mea”, sau ”paturile mele” si sa incercam o schimbare de sistem, de mentalitate….

Asa cum sistemul de urgenta prespitaliceasca a fost reformat, desenat, dezvoltat de catre Raed Arafat, este momentul ca si spitalele sa intre intr-un asemenea proces.

 

In ce masura si in ce directii veti conlucra cu Subsecretarul de Stat dr. Raed Arafat?

Avand in vedere coordonarea activitatilor Ministerului Sanatatii de catre Dl. Subsecretar de Stat Dr. Raed Arafat, activitatea mea zilnica se desfasoara alaturi de Raed Arafat. Ne cunoastem, am mai lucrat impreuna si sper sa putem sa determinam o schimbare si la nivelul spitalelor.

 

Cum explicati decizia desfiintarii Institutului de Boli Cardiovasculare si Transplant din Tirgu Mures? Cat de important era acest institut si care i-au fost performantele?

Institutul de Urgenta pentru Boli Cardiovasculare si Transplant din Tirgu Mures a fost desfintat printr-o hotarare care nu a fost discutata cu specialistii din cadrul institutului. Este singurul centru din Romania in care dl. conferentiar Horatiu Suciu trateaza problemele de chirurgie cardiaca la copii, si unul dintre cele doua din Romania, alaturi de Spitalul Floreasca, in care are loc transplantul cardiac. A existat o perioada in care din cauza haosului creat, activitatea a avut de suferit. Au mai plecat oameni, altii au ramas, au venit altii. Intre timp, activitatea a reinceput. Si pot sa va spun ca in momentul de fata, a fost reinfiintat Institutul in cadrul Spitalului Clinic Judetean de Urgenta din Tg-Mures, iar coordonarea programelor specifice apartine specialistilor din institut. Si pot sa va mai spun ceva: Spitalul din Tg-Mures cu Institutul in structura, este din punct de vedere al urgentei, spital de categoria IA, de cel mai inalt nivel, capabil sa trateze pacientii, fara a mai fi necesar transferul acestora catre alte centre. Indiferent ca se numeste centru, sau se numeste institut, ca are sau nu are personalitate juridica, preocuparea Ministerului Sanatatii este de a asigura o finantare corecta atat pentru serviciile medicale decontate de catre CNAS, cat si pentru programele de sanatate, prioritatea fiind de fapt pacientii. Este de asemenea o preocupare si gasirea celor mai bune solutii pentru a putea pregati mai multi specialisti necesari in acest domeniu. De ce nu exista mai multi pana acum? E o intrebare la care trebuie sa raspunda creatorii de scoli medicale, profesorii nostrii. Poate nu a existat o strategie de resurse umane pentru acest domeniu.

 

Cum vedeti situatia grea si grava in care se afla spitalele din Romania, care nu au destui bani pentru medicamente, fese, perfuzii etc. In spitalele romanesti pacientul isi aduce singur ce ar trebui sa gaseasca in spital. De ce casele de asigurari nu au bani sa deconteze ceea ce spitalele consuma?

Situatia dificila in care spitalele se afla este de fapt situatia in care se afla un sistem de sanatate finantat cu pana la 4% din PIB, in conditiile in care statele europene sunt la o medie de peste 8%. Se poate spune ca serviciile medicale sunt pe masura sumelor alocate. Este important sa folosim acesti putini bani, in mod transparent.

In general, este necesara o concentrare a resurselor cand acestea sunt limitate. Este paradoxal faptul ca nu exista in spitale medicamentele si materialele sanitare relativ ieftine, dar poate le gasim pe cele foarte scumpe. Poate ca ar fi util sa stabilim la nivelul fiecarei specialitati din spital, produsele si cantitatile minimale fara de care spitalul nu poate functiona, pe modelul stabilit la nivelul Unitatilor de Primire a Urgentelor (UPU). Poate ca ar fi necesara achizitionarea prin licitatie nationala a produselor din aceasta lista minimala.

Ce reforme ganditi pentru sistemul medical?

Nu sunt adeptul reformei in toate domeniile in acelasi timp, in lipsa resurselor. Prefer personal o varianta in care identificam problemele, stabilim prioritatile si reformam pe rand. Media de ministeriat la sanatate sa stiti ca este de vreo 7-8 luni. Un ministru care a stat la sanatate peste 2 ani, este o raritate. Pentru a putea implementa cu succes o reforma este nevoie de continuitate. Poate ca in urma discutarii publice cu toti actorii implicati in sistemul de sanatate, o strategie pe sanatate trebuie aprobata de Parlamentul Romaniei. Aceasta strategie trebuie sa fie angajata pe o perioada de minim 8 ani si pusa in practica, asumata si continuata indiferent de conducerea politica.

 

 

Ce masuri aveti in vedere pentru tinerii absolventi ai UMF ca sa ramana in tara? Cum se vede si cum se gandeste la nivel ministerial faptul ca un medic tanar, sau farmacist, in a caror pregatire statul investeste foarte mult, pleaca gata pregatiti pentru alta tara? De ce nu se semneaza un contract cu tinerii absolventi/rezidenti?

Sa stiti ca se semneaza. Dupa cum stiti, la concursul de rezidentiat din acest an, au fost scoase la concurs un numar de locuri pe post. In aceste cazuri, rezidentii semneaza contracte cu angajatorii, avand siguranta locului de munca, dar si obligatia de a desfasura activitatea la postul respectiv dupa finalizarea specializarii. In acest an, ponderea acestor posturi din numarul total a fost mai mare. De asemenea, au fost scoase la concurs posturi si in centrele universitare. In anii urmatori, cu siguranta, numarul locurilor de acest tip va fi mai mare. Legat de plecarea specialistilor, o resursa rara sa stiti ca este scumpa. Daca vom realiza acest lucru, poate ca politicul va lua decizia cresterii salariilor in sanatate. Pentru acest an stiu nemultumirea candidatilor la examenul de rezidentiat legata de bibliografia stabilita. Aceasta trebuie stabilita cu 6 luni inainte de sustinerea examenului, pentru acest an fiind imposibila modificarea, avand in vedere ca examenul se desfasoara pe 25 noiembrie a.c. Bibiliografia a fost anterior stabilita. Pentru anul urmator, este insa necesara modificarea bibliografiei.

 

Cateva cuvinte despre farmacii, farmacisti si datoriile mari, ca si termenele mult prea mari de decontare?

As prefera sa ma limitez doar la farmaciile de spital. Pot sa va spun ca se lucreaza la Ministerul Sanatatii la gasirea unei solutii pentru reducerea arieratelor pe care spitalele le au, prin plata in limita bugetului aprobat de catre Ministerul de Finante a acestora.   Si in final as utiliza cuvintele folosite de Schopenhauer: „Sanatatea nu reprezinta totul, dar fara sanatate nimic nu conteaza.” Asa ca, sa fim sanatosi!

 

Caseta 1 – Situatia dificila in care spitalele se afla este de fapt situatia in care se afla un sistem de sanatate finantat cu pana la 4% din PIB, in conditiile in care statele europene sunt la o medie de peste 8%.

 

Caseta 2 – “preocuparea Ministerului Sanatatii este de a asigura o finantare corecta atat pentru serviciile medicale decontate de catre CNAS, cat si pentru programele de sanatate, prioritatea fiind de fapt pacientii.”

 

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.



Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Comentarii

Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Politica de confidentialitate