Interviu as. med. principal Mihaela Loran

Un liant între medic şi pacient, asistentul medical reprezintă o parte extrem de importantă a actului medical. La fel ca şi în alte specializări şi în stomatologie este necesară o colaborare eficientă între medic şi asistent, formarea unei echipe solide, astfel încât rezultatele să fie pozitive. Pentru a afla care sunt problemele cu care se confruntă, cum se desfăşoară o zi din viaţa unui asistent de stomatologie, am stat de vorbă cu Mihaela Loran, asistent medical generalist principal, Clinica Trident, Bucureşti. După ce a lucrat 14 ani în secţiile de sterilizare, chirurgie ambulatorie şi primiri urgenţe la Spitalul Clinic de Chirugie Oro-Maxilo-Facială „Prof. Dr. Dan Theodorescu”, as. med. principal Mihaela Loran şi-a început activitatea la Clinica Trident. Lucrează în zona de chirurgie, unde are ca atribuţii asistarea medicului în timpul intervenţiilor chirurgicale, supravegherea postoperatorie a pacienţilor, administrarea medicaţiei prescrise de medicul anestezist, coordonarea colectivului de asistente şi aprovizionarea clinicii.

GALENUS: De ce aţi ales meseria de asistent medical şi de ce stomatologia? Ce v-a determinat?

Ideea de a deveni asistent medical a încolțit în mintea mea încă din copilărie. Eram în școala primară când sora mea a absolvit Liceul Sanitar și s-a angajat într-un spital. Țin minte că era foarte cochetă, avea o mulțime de poșete colorate, iar părinții erau mândri de ea. Pentru

mine era un motiv suficient să vreau să fiu ca ea. Ulterior, motivele mele au căpătat temei în sensul în care mi-am dat seamă că îmi place să ajut oamenii și practicând meseria asta pot să o fac la un alt nivel, să fac lucruri care să conteze. Începutul de drum a fost în cadrul Spitalului Clinic de Chirurgie Oro-Maxilo-Facială „Prof Dr. Dan Theodorescu”, în secția de sterilizare. Secția fiind amplasată între cele două săli principale de operații și comunicând cu acestea, am avut privilegiul de a vedea intervenții chirurgicale impresionante pentru mine, făcute de chirurgi prestigioși printre care și prof. dr. Corneliu Burlibaşa, un om de o modestie deosebită. Au fost experiențe care m-au motivat să parcurg drumul care a urmat. În acest context, trecerea către stomatologie a fost o continuare firească. Colaborarea mea cu Clinica Trident a început în urmă cu aproape 16 ani. Lucrez alături de o echipă de profesioniști deosebiți, oameni preocupați să ofere pacienților bucuria unui zâmbet frumos.

Durerile de dinți la copii

Este meseria de asistent medical suficient de apreciată în ţara noastră?

Eu cred că este o meserie apreciată. Pacienții vin cu deschidere către asistenții medicali, noi le oferim un sentiment de încredere, iar ei apreciază asta. Sunt convinsă că empatia noastră nu trece neobservată. Privind lucrurile din perspectiva asta și satisfacția noastră este pe măsură. În cabinetul stomatologic, prima persoană cu care interacționează pacientul este asistenta medicală. Ea este cea care reușește să ofere o stare de confort și siguranță, iar acest lucru reprezintă primul pas către un tratament de succes.

Care sunt cazurile cele mai frecvente cu care se prezintă pacienţii români în cabinetul medicului stomatolog?

Am observat în decursul celor aproape 30 de ani de activitate că motivele pacienților de a se prezenta la medicul stomatolog s-au schimbat semnificativ. Aceștia nu se mai concentrează doar pe rezolvarea patologiei acute, ci au devenit din ce în ce mai interesați și de aspectul estetic. Dacă în trecut pacienții mergeau la medic doar dacă aveau o problemă ce nu își găsea rezolvare în automedicație, în ziua de azi pacienții înțeleg importanţa medicului specialist și se adresează acestuia pentru rezolvarea atât a problemelor de natură funcțională, cât și a celor de natură estetică. În cadrul clinicii, cele mai frecvente afecțiuni cu care se prezintă pacienții sunt leziunile carioase. Aceste probleme au cauze multiple, dar pentru a preîntâmpina astfel de situații, pacienții clinicii noastre beneficiază de îndrumare pentru însușirea unor tehnici individualizate de periaj.

Datele arată că sunt probleme mari cu igiena dentară în ţara noastră. Ce ar trebui făcut pentru ca oamenii să înţeleagă mai bine importanţa unei igiene dentare corecte?

Este adevărat că educația pentru sănătate nu a constituit o prioritate în țara noastră în urmă cu ceva vreme. În momentul de față, însă, se pune accent pe profilaxie, copiii învață la școală importanţa prevenirii îmbolnăvirilor și beneficiază, mai ales în mediul urban, de cabinete școlare de stomatologie. Este un lucru deosebit de important pentru generațiile viitoare. Cred că rolul cel mai important în conștientizarea de către pacient a importanței menținerii igienei orale îl are echipa din cabinetul stomatologic.

Cum este o zi din activitatea dumneavoastră? Ce atribuţii aveţi?

O zi obișnuită de lucru pentru mine începe cu o întâlnire alături de colegele mele, moment în care punem la punct aspecte de ordin organizatoric, profesional sau chiar personal. Suntem o echipă numeroasă, suntem mame, soții sau tinere proaspăt absolvente de Școală Sanitară, cu nevoi diverse, dar întotdeauna găsim soluții pentru orice fel de problemă. Având în vedere că printre atribuțiile mele se află și aprovizionarea cu materiale și produse dentare, periodic verific și completez stocul necesar de materiale. În prezent, activitatea mea medicală se petrece în cadrul blocului operator și constă în asistarea medicului chirurg în timpul intervențiilor chirurgicale.

Clinica dispune de aparatură necesară preparării PRGF, produs obținut din sângele pacientului, recoltat preoperator și aplicat în timpul intevenţiei chirurgicale. Atunci când pacientul are indicație pentru folosire acestui produs, mă ocup de recoltarea și prepararea acestuia. Suntem printre primele clinici din țară care au introdus această tehnologie. Și, practic, suntem singura clinică din București care are un bloc operator ca la spital: cu filtre de aer, salon pre și postoperator. Avem situații în care pacienții beneficiază de sedare venoasă ori de anestezie generală în timpul intervenţiilor chirurgicale. Clinica dispune de condițiile necesare de supraveghere postoperatorie și mă aflu printre asistentele care supraveghează pacienții și administrează medicația prescrisă.

Cum ar trebui să fie colaborarea dintre un medic şi asistentul medical şi care sunt factorii necesari încât o astfel de relaţie să funcţioneze corespunzător?

În cabinetul stomatologic cel mai important aspect este ca medicul și asistenta să formeze o echipă de lucru. Fiecare dintre ei are anumite atribuții, importante deopotrivă. În momentul în care relația dintre medic și asistent se bazează pe respect și înțelegere, eu consider că avem o echipă. Sigur că pe parcursul unei colaborări constante, eficienţa crește, asistenta cunoaște maniera de abordare a medicului și anticipează anumite manopere, sporind confortul de lucru al acestuia, dar și al pacientului. Personal, am ocazia să lucrez alături de medici deosebiți, profesioniști, cu experiență, care satisfac cele mai exigente dorințe ale pacienților.

Protezele dentare: importanța estetică, așteptări, tipuri de proteze, sfaturi de îngrijire

Aveţi experienţă atât în mediul privat cât şi în cel de stat? Cât de mari sunt diferenţele dintre cele două sisteme?

Am experiență atât în mediul privat, cât și în cel de stat. Dacă în mediul privat tehnologia și mijloacele de lucru au avansat rapid și țin pasul cu ceea ce se întâmplă în lume, din păcate, nu se poate spune același lucru despre zona de sănătate publică. Mă consider privilegiată că în cadrul clinicii în care lucrez pot să-mi fac meseria beneficiind de cele mai noi tehnologii, materiale, aparatură și instrumentar, dar le admir și le respect pe colegele mele din sistemul de stat care reușesc să-și facă datoria în condițiile date.

Ca şi în cazul medicilor şi asistenţii trebuie să se perfecţioneze continuu. Ce înseamnă pentru dumneavoastră această perfecţionare?

Perfecționarea este extrem de importantă și pentru noi, asistenții medicali. Chiar dacă stomatologia poate fi privită ca o nișă în context medical, pacienții care se prezintă la stomatolog au deseori și alte probleme medicale, în afara celor dentare. Este foarte important să fii la curent cu informații despre toate tipurile de patologii. Majoritatea asistentenţilor care lucrează în cabinetele de stomatologie sunt asistenți medicali generaliști pregătiţi să poată lucra în oricare dintre ramurile medicinei. Perfecționarea noastră are loc și în această direcție, cea a medicinei generale, lucru realizat prin participarea la diverse cursuri organizate de forurile abilitate. Asistentul din cabinetul de stomatologie trebuie să fie permanent informat și în legătură cu noutățile care apar în domeniu. Atât eu, cât și colegele mele, alături de medicii cu care colaborăm, beneficiem de cursuri și prezentări organizate în cadrul clinicii, lucru care ne ajută să ne desfășurăm activitatea la un nivel înalt.

Cât de importantă este o relaţie bună dintre pacient şi asistentul medical? Cum manageriaţi cazurile dificile?

Relația dintre pacient și asistentul medical este foarte importantă. Principala problemă a pacienților în cabinetul medical este frica de durere, ei caută în asistentul medical un aliat, o persoană care să le spulbere teama. De cele mai multe ori, o discuție și o consiliere în sensul acesta încep chiar din momentul în care pacientul este invitat de către asistent în cabinet. Oamenii cer informații despre ce urmează să li se întâmple în cabinet și fac apel la experiența asistentului sau asistentei. De cele mai multe ori reușim să creăm o relație cu pacientul, să transmitem o stare de încredere și să gestionăm cu succes aceste situații. Sigur că sunt și situații în care oricât ne-am strădui, pacientul nu reușește să învingă teamă. Pentru aceste cazuri clinică noastră are o colaborare cu un psiholog care, cu mijloacele specifice, obține rezultate foarte bune. O altă alternativă pentru pacienții anxioși o reprezintă sedarea venoasă. Prin această metodă se obține atât o stare de relaxare a pacientului, cât și un efect de potențare a anesteziei locale lucru care vine atât în ajutorul pacientului cât și în cel al medicului curant.

„Nu am avut niciodată intenția să plec din țară să lucrez în altă parte. Consider că poți să-ți faci meseria oriunde, atât timp cât o faci cu pasiune. Am ales întotdeauna să fiu alături de familie și prieteni, indiferent de oportunități.”

Ce i-aţi sfătui pe tinerii care doresc să îşi înceapă drumul către asistenţa medicală dentară?

Tinerii care sunt atrași de această ramură a medicinei cred că au făcut o alegere bună. Vor avea multe satisfacții dacă își vor face meseria cu pasiune. Și în stomatologie, ca și în celelalte domenii, apar tehnologii, materiale și tehnici noi. Știu că folosirea computerului este una dintre atracțiile tinerei generații. În momentul de față este uzuală realizarea în cabinet a lucrărilor protetice folosind amprentarea optică, frezarea piesei protetice și cimentarea ei într-o singură ședință. Cred că tinerii vor fi atrași să lucreze alături de medic cu tehnologii de ultimă generație și să ofere pacienților un zâmbet frumos. Sfatul meu pentru tinerii asistenți medicali care s-au îndreptat către stomatologie este să fie tot timpul interesați de lucruri noi, să fie curioși, să caute să acumuleze experiență.

Ţinând cont de programul încărcat cum vă organizaţi să aveţi timp şi de pasiuni, de viaţă de familie?

Indiferent de cât de solicitantă este ziua de lucru, familia și pasiunile mă reîncărcă cu energie. Întotdeauna găsesc timp pentru activitățile care îmi fac plăcere. Îmi place foarte mult să petrec timp în aer liber. Chiar dacă nu reușesc atât de des cum mi-aș dori să ies la o plimbare cu bicicleta sau să vizitez locuri, am ocazia să mă relaxez acasă grădinărind. În fiecare primăvară îmi decorez terasa cu plante și fiecare colțisor al grădinii este verde de primăvara până toamna târziu. Foarte importante sunt pentru mine zilele în care gătesc împreună cu fiicele mele. Sunt momente pe care le prețuiesc foarte mult.

Aveţi vreun caz, un pacient, care să vă fi impresionat în mod deosebit? Care este povestea?

Am avut ocazia să văd multe cazuri de-a lungul timpului, situații care m-au impresionat foarte mult. Atunci când ai continuitate într-un loc de muncă, ai posibilitatea să urmărești evoluția unui pacient în timp. Cu peste 10 ani în urmă, unul dintre pacienții clinicii și-a adus la tratament cei doi copii. Cel mic avea nevoie de aparat ortodontic și a început tratamentul. L-am văzut de-a lungul timpului venind la controale și practic îl vedeam crescând. Spunea că vrea și el să fie stomatolog. Vara trecută l-am văzut în cabinetul medicului ortodont, purtând uniforma medicală. Am aflat că este student la Facultatea de Medicină Dentară și venise în practică de vară. Mi s-a părut impresionant, pentru mine e clar că medicul lui i-a influențat decizia de a practica meseria asta și mi se pare extraordinar să fii capabil să inspiri oamenii din jur.

Cuvinte-cheie: , , , , ,

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.





    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.