Sanatate 2009, Editia a IV-a “Politici si mecanisme de business in Europa Centra

Evenimentul s-a desfasurat sub Inaltul Patronaj al Administratiei Prezidentiale si sub auspiciile Ministerului Sanatatii.
Temele majore ale evenimentului au fost:

  • Farmacoeconomia – de la teorie la practica;
  • Rambursarea in sistemul de asigurari de sanatate – experienta europeana;
  • Informatizarea, tehnologizarea si procedurarea spitalelor;
  • Accesibilitatea si calitatea sistemului de sanatate in Europa – deschiderea serviciilor medicale catre o abordare concurentiala;
  • Managementul sistemului de sanatate – optimizarea resurselor si maximizarea eficientei;
  • Gestiunea si controlul fondurilor in sistemul de sanatate; studiu de caz: sectorul farmaceutic.

La eveniment au fost prezenti peste 200 de participanti din Austria, Belgia, Slovacia si Romania – reprezentanti ai Ministerului Sanatatii si ai Caselor de Asigurari, primariilor, consiliilor judetene, companiilor de productie si distributie de medicamente si echipamente medicale, reprezentanti ai companiilor de asigurari, ai sistemului financiar bancar, ai companiilor de IT&C, firmelor de consultanta, manageri de spitale, clinici private, producatori interni si externi, medici si farmacisti. De asemenea, entitati importante din sistemul de sanatate au ales sa sprijine evenimentul printr-un consistent aport de idei si know-how.

In cadrul temei “Gestiunea si controlul fondurilor in sistemul de sanatate”, s-au dezbatut unele dintre cele mai importante probleme care afecteaza in momentul de fata atat sistemul medical, cat si pe cel farmaceutic. In cele ce urmeaza vom prezenta fragmente din discursurile participantilor la aceasta sesiune: Laura Florea, Managing Partner, Point Public Affairs, Irinel Popescu, Presedinte Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Dumitru Lupuliasa, Presedinte Colegiul Farmacistilor din Romania, Dan Zaharescu, Director Executiv Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM), Anca Vlad, Presedinte Fildas.
“Solutia gasita de alocare a celor 2 800 de miliarde de lei pentru anul ce vine este mai degraba o solutie pentru stat, ca si autoritate contractanta, dar mai putin pentru sistem, pentru ca rostogolirea acestor datorii nu face bine nimanui. Dar si aceasta suma de 2 800 de miliarde de lei este o suma globala care, si trebuie sa ne gandim la acest lucru, include toate costurile din sistem. Cred ca ea cuprinde si cheltuielile cu salariile si pentru spitale, si pentru absolut tot. Asa ca nu stiu daca stim in momentul acesta cat din aceasta suma impresionanta pe care am spus-o este alocat pentru medicamente si cat vor putea casele judetene sa contracteze din aceasta suma. Ma intreb daca lungirea acestui termen de plata la 120 de zile se va reflecta imediat in termenele de plata prevazute in contractele dintre furnizori pe lantul de distributie, intre producator si distribuitor, intre distribuitor si farmacie, pentru ca stim bine ca am avut un termen de plata de 90 de zile, el asa era reflectat, dupa aceea ne-am bucurat cu totii ca el s-a redus si am militat pentru aceasta reducere, dar acum de la 60 de zile la 180 de zile este o crestere extraordinar de mare, care nu stiu cum va putea fi acoperita in contractele pe acest lant de distributie” (Laura Florea, Managing Partner, Point Public Affairs).

“Daca privim invers, piramida se construieste de la farmacie spre productie, in ceea ce priveste relatia cu pacientii. Suntem destul de ingrijorati pentru aceste fonduri insuficiente pe anul acesta. Cum suporta farmaciile criza? De fapt noi am inceput sa fim in criza din cauza unor masuri care n-au fost deloc corecte nici din punct de vedere moral, nici economic. Ridicarea plafoanelor a avut cele doua aspecte: pozitiva pe de o parte, pentru ca populatia nu s-a mai inghesuit la inceputul lunii sa-si faca rost de medicamente. Partea neplacuta este insa este faptul ca nu am putut sa predam intotdeauna toate facturile la sfarsit de luna, cum este firesc. In momentul de fata insa, pentru ca s-au ajustat preturile, nici producatorii nu mai au acea usoara lejeritate de a sprijini distribuitorii, si distribuitorii farmacia. Deja pe adresele farmaciilor sau pe masa farmacistului-sef creste teancul de diverse atentionari primite de la distributie: “ati depasit cu 30 de zile termenul de plata. Pe langa valoarea facturii, mai aveti o penalitate de….”. In conditiile in care Casa a tacut malc, nu a facut plata la 30 de zile, nu a facut-o la 60 de zile. Cateodata, actele aditionale vin dupa ce deja noi am terminat de eliberat cu 2 luni in urma medicamentele si constatam ca in loc de 200 de milioane cat am eliberat noi, primim pe act aditional 100 si punem retete de 100 de milioane deoparte, in conditiile in care nu avem siguranta ca ceea ce s-a eliberat pana acum va fi deja platit si avand perspectiva celor 6 luni de zile de neplata, in conditiile in care iarasi trebuie sa platim salarii, trebuie sa platim catre stat toate darile. Cred ca o sa ne oprim, parte dintre noi, si nu mi-as dori lucrul acesta, partial activitatea, fie va trebui sa nu onoram retete gratuite sau compensate, pentru ca va fi un cash extrem de subtire cu care nu ne vom putea descurca” (Dumitru Lupuliasa, Presedinte Colegiul Farmacistilor din Romania).

“Este pentru prima oara in ultimii 9 ani cand procentul din PIB alocat sanatatii este mai mic decat cel din anul anterior. Tinand cont de faptul ca PIB-ul anul acesta cunoaste un regres de 8,5%, practic din calculele noastre, in ansamblu, pe valoare absoluta, fondurile au fost mai mici cu aproximativ 30% decat anul trecut, exprimate in euro. Din proiectul de buget care este sau era pe masa guvernului se estima ca pentru anul viitor sa se aloce doar 3% din PIB pentru sanatate, deci si mai putini bani decat in acest an. In clasamentul prezentat de Societatea Academica Romana (SAR) pe anul 2007, ne aflam pe penultimul loc in UE, deci pe locul 26 din 27 de tari, cu un consum sub 100 euro/locuitor, in timp ce media este undeva in jurul a 400 de euro. Ordonanta de guvern, si anume alocarea a 2 800 de miliarde lei in contul anului viitor deblocheaza situatia si reprezinta o solutie in contextul in care alte solutii pe care Ministerul Sanatatii le-a propus initial si dupa a renuntat la ele (tichetele de sanatate, factoring, taxa de viciu). In contextul actual, prin ordonantele de urgenta care au fost adoptate, s-a pus o presiune suplimentara pe industrie si, in general, pe tot lantul comercial, si anume majorarea termenelor de plata pentru programele nationale, de la 30 de zile la 90 de zile, si pentru celelalte medicamente, de la 60 (pentru farmacii), respectiv 90 (pentru spitale) la 180 de zile. Deci, in acest moment, farmaciile isi vor incasa banii pentru medicamentele pe care le elibereaza peste 180 de zile, conform acestei ordonante de urgenta. In conditiile in care somajul este in crestere, contributia a scazut cu aproximativ 4%, solutia este o alocare mai generoasa a unui procent din PIB pentru sanatate pe de o parte, iar pe de alta, o crestere a contributiei angajatilor si angajatorilor, oricat de nepopulara ar fi, o solutie care va trebui adoptata” (Dan Zaharescu, Director Executiv Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente).

“Se vorbeste foarte mult de medicamente, dar ele reprezinta aproximativ 20% din totalul fondurilor de sanatate. Atunci cand trebuie sa faci economii, trebuie sa fii foarte atent cu planificarea. Noi avem acele retetele pe 3 luni care au dat peste cap sistemul de aprovizionare al farmaciei. Nu am mai auzit nicaieri de sisteme pe 3 luni, deci nu stii cand iti vine pacientul sau daca iti vine, si atunci tu trebuie sa ai 3 luni in stoc in loc de o luna. Cred ca si pentru sistem este o pierdere, mai ales la boli in faza terminala. Ce se face cu acele medicamente foarte scumpe in urmatoarele doua luni daca pacientul decedeaza? As propune ca macar pentru o parte din retete sa se analizeze si sa se studieze posibilitatea de a reveni la reteta lunara, chiar daca medicul face trei retete la o vizita. Aceasta ca o masura practica.

S-a luat imprumutul de la Fondul Monetar International pentru a finanta deficitul bugetar si pentru a nu avea asemenea blocaje in sanatate. Banii imprumutati trebuie folositi in scopul in care au fost ei imprumutati. Si noi sa-i primim la 60 si la 90 de zile conform contractelor. Eu cred ca preturile au fost reduse substantial. Avem cel mai mic pret din Europa. Cand am primit cel mai mic pret din Europa si marje aproape insignifiante pentru produse scumpe, 1-2%, ni s-a spus ca vom fi platiti la timp. A fost o promisiune. Trebuie sa fim platiti la timp! Aceasta este unica solutie pe care o vad.

Referitor la cesiuni de creanta sau factoring, nu sunt de acord cu propunerile facute. Nu poti sa faci decat o singura factura pe luna catre Casa pentru medicamente gratuite si compensate, una singura pentru un program si o alta pentru celalalt program. Acest lucru inseamna ca un furnizor din cinci va primi banii si patru se trezesc ca datoriile lor sunt cesionate catre al cincilea furnizor. Acest lucru creeaza o mare disfunctionalitate. Sunt monstrii pe care ii creeaza intarzierea platilor. De aici vor aparea bineinteles niste comportamente neconcurentiale. Din momentul in care tu ai cesionat creantele unui singur furnizor, esti legat de acesta, nu iti mai poti exercita abilitatile de negociere pentru ca depinzi de el, lui i-ai cesionat, cu el lucrezi. Dar pot aparea probleme mult mai grave. De exemplu, al patrulea sau al cincilea furnizor se hotaraste ca nu mai are garantia platii daca ea este intarziata si, conform legilor romanesti, il da pe client in insolventa.
As dori sa mai adaug un lucru. Farmacistii reprezinta o mare economie la buget prin serviciile neplatite pe care le aduc. Ei presteaza catre Casa, lucrand zi si noapte toate datele referitoare la pacienti, prescriptori si medicamentele prescrise pentru fiecare boala. Ei ofera si un alt servici pentru sistem, si anume consilierea primara: cata lume nu merge la farmacie cand nu se simte bine sa intrebe ce sa faca? Acest lucru intra in obligatia farmacistului, a depus un juramant si acorda sfaturile primare. Tot farmacistul indeamna la medic. Cat de pline ar fi culoarele medicilor de familie daca nu ar mai exista si acest filtru?” (Anca Vlad, Presedinte Fildas).

“Anul 2009 a fost din punct de vedere financiar unul dificil pentru CNAS. Fondurile globale de care am dispus de la inceputul anului reprezinta aproximativ 8% mai putin decat in 2008, an in care s-a cheltuit mai mult decat s-a colectat. Aceasta reducere de buget corespunde cu un nivel al cotei actuale de contributie la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, de 5,5% pentru angajati si 5,2 % pentru angajatori. A trebuit sa ne adaptam unei functionari minimale a sistemului sanitar, tinand cont de cresterile salariale care au fost operate intre timp si tinand cont de o crestere a consumului de medicamente cu aproximativ 45%, care a rezultat din renuntarea la plafoanele de consum de medicamente ale farmaciilor. Stabilizarea consumului la noul nivel arata ca acesta este de fapt necesarul de medicamente pentru populatia tarii, iar anterior deciziei respective consumul fusese artificial mentinut scazut prin mijloace administrative. Chiar si acum, consumul de medicamente compensate si gratuite ramane inca la un nivel redus in Romania, in comparatie cu alte state europene. Reasezarea pe baza de 13,34 a dublat insa presiunea pe bugetul redus de stat. De aceea a aparut si necesitatea prelungirii termenului de decontare a facturilor farmaciilor. Una dintre principalele masuri pe care le sustine CNAS este cresterea finantarii sistemului sanitar. Aceasta este o conditie necesara, dar nu si suficienta pentru imbunatatirea functionarii sistemului sanitar” (Irinel Popescu, Presedinte Casa Nationala de Asigurari de Sanatate).

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.




    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.