Interviu Georgeta Sultana

Georgeta Sultana este președinta Asociației Clubul Micii Campioni (www.miciicampioni.ro), dar și cea care a dezvoltat metoda Sultana, un program complex de stimulare psihomotorie a nou-născutului cu multiple valențe și beneficii. Este asistent medical pediatru cu o vastă experiență în domeniul neonatologiei, dar este și licențiată în psihologie. În anul 2015 a obținut o diplomă de excelență în cercetare și educație de la OAMGMAMR (Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România) și a participat la numeroase conferințe și congrese atât în România, cât și în străinătate.

GALENUS: Aveți o experiență de peste 35 de ani în domeniul neonatologiei. Ce v-a determinat să porniți pe acest drum?

Georgeta Sultana (asistent medical pediatru): Mă număr printre profesioniștii norocoși care au reușit să își descopere misiunea încă din adolescență. În urmă cu 40 de ani am început să mă ocup în calitate de asistentă pediatră de îngrijirea și creșterea nou-născutului, propunându-mi să concep un program de stimulare, care să conducă individul spre performanțe maxime. Adolescentă fiind, am descoperit într-o emisiune de știință a lui Alexandru Mironov cum, pe alt mal al Mării Negre, într-un centru coordonat de un vizionar rus se desfășurau primele activități acvatice cu copilul mic. A fost izvorul de inspirație pentru mine, ca și pentru mulți alții, inclusiv pentru Federația Franceză de Activități Acvatice pe care și eu am ales-o ulterior ca să îmi obțin primele competențe în domeniu. În 2001 am urmat în Franța stagii de formare în domeniul activităților acvatice, programe organizate de Federația Franceză de Activități Acvatice (FAAEL) și am introdus în România conceptul de educație acvatică. Această nouă abordare s-a impus an de an prin rezultate de excepție în special în ceea ce privește stimularea nou-născutului și copilului mic.

Cum v-au format experiențele pe care le-ați avut și cum au contribuit la ceea ce ați devenit astăzi?

Experiența acumulată în secțiile de terapie intensivă ale maternităților din București m-a ajutat să pot concretiza metoda care a căpătat ulterior, în 2012, un brevet de invenție de la OSIM. Rolul meu în maternități era cu atât mai încărcat de responsabilitate, cu cât știm prea bine cât de importante sunt îngrijirile acordate nou-născutului încă din primele clipe de viață. Îmi amintesc cu plăcere un paragraf al unui speaker american la un congres medical internațional care specifica importanța primilor 3 ani din viața individului, care îi asigură deprinderile pentru tot restul vieții, fiecare alegând cum să dezvolte ulterior potențialul fructificat în primii ani de viață. Fiecare nou-născut stimulat prin tehnicile de masaj, gimnastică și hidroterapie și-a lăsat amprenta atât asupra mea ca om, cât și ca profesionist. De altfel, granița dintre om și profesionist în cazul activității mele este foarte difuză, pentru că schimbul de energie cu nou-născutul, pe de-o parte și încrederea părinților, pe de altă parte, mă încarcă și mă obligă să dăruiesc în egală măsură.

„Un terapeut pasionat nu ține cont de vârsta pacientului. Cu fiecare trebuie să deschizi, să descoperi canale de comunicare, iar pentru mine personal comunicarea nonverbală cu copilul mic este o provocare la care răspund de fiecare dată cu plăcere.”

Povestiți-ne mai multe despre ce presupune metoda Sultana, cum a pornit ideea și cum ați dezvoltat-o.

Metoda Sultana este un mesager al medicinei preventive care poate fi propusă nou-născutului din clipa în care este echilibrat cardiorespirator. Prin interferența dintre masaj, kinetoterapie și hidroterapie, metoda reușește să ajute nou-născutul să se dezvolte armonios, oferindu-i acestuia cadrul propice pentru achiziții timpurii în planul psihomotric, ce îl vor conduce la performanțe de campion în toate registrele vieții sale. Benefică atât pentru nou-născutul fiziologic normal, cât și pentru copilul cu probleme de sănătate care necesită atenție specială (nou-născut prematur, cu risc neuromotor, greutate mică la naștere, deformări de poziție ale membrelor, deformări ale cutiei craniene, asimetrii faciale, hernie ombilicală, cefalohematoame, elongații de plex branhial, torticolis, sindrom Down), metoda Sultana este un program complex de stimulare psihomotorie a nou-născutului cu multiple valențe și beneficii. Vorbim de întărirea musculaturii și îmbunătățirea mobilității articulare, de ameliorarea și tratarea disfuncțiilor acolo unde este cazul, de exersarea reflexelor și dezvoltarea automatismelor, dar și de stimularea inteligenței emoționale a copilului.

Ce beneficii prezintă educația acvatică pentru bebelușii cu deficiențe neuromotorii?

Departamentul dedicat persoanelor cu nevoi speciale adună cazuistică importantă pe care Asociația Clubul Micii Campioni o prezintă frecvent la congrese naționale și internaționale, la comunicări științifice unde atragem interesul profesioniștilor. Educația acvatică este o formă de medicină preventivă, dar este în același timp medicină bazată pe dovezi, având în vedere că urmărim evoluția copiilor în timp și putem observa rezultatele. Practic, educația acvatică este o formă de medicină complementară. Fiecare sesiune în parte se desfășoară ținând cont de potențialul și propriul ritm al copilului și de diagnosticul specific. Energia apei ne ajută să recuperăm, să prevenim și să îmbunătățim calitatea vieții, iar experiența noastră de peste 20 de ani în domeniu este o garanție a eficienței metodei. Pentru copiii fără deficiențe este pur și simplu un mod de stimulare a potențialului și o formă de a încuraja dezvoltarea lor precoce, iar pentru micuții ce necesită îngrijiri speciale, metoda aduce reale beneficii de motricitate și dezvoltare emoțională și cognitivă, ameliorând vizibil, prin terapie personalizată, calitatea vieții în cazul acestora. Pentru copiii cu risc neuromotor, metoda este mană cerească pentru că poate crea automatisme pe reflexele primare și creează arcuri reflexe noi, care preiau funcțiile neuronilor afectați.

Rolul sportului în dezvoltarea copiilor

Când poate începe copilul să învețe să înoate?

Educația acvatică în colectivitate începe după vârsta de 4 luni și jumătate/6 luni, după încheierea calendarului de vaccinări, care îi conferă copilului imunitate și reprezintă o continuare a programului desfășurat la domiciliu prin metoda Sultana.

Educația acvatică se desfășoară pe protocoale, în funcție de vârsta copilului și își propune adaptarea acestuia în relație cu apa prin „joc cu reguli”, cu ajutorul materialelor speciale de piscină și cu obiective bine stabilite. Obiectivele stagiilor incipiente ale programului pregătesc terenul pentru inițierea în înot, din programul Campion, care poate începe după 3-4 ani, în funcție de propriul ritm de dezvoltare al copilului. De exemplu de la 4 luni și jumătate, respectiv 6 luni și până la vârsta de 1 an, în programul Pro-Bebe ne axăm pe acomodarea cu mediul acvatic și stimularea reflexelor primare de imersie și apnee, obținând controlul respirației. În următoarea etapă de vârstă, de la 1 an la 2 ani, în programul Bebe-Forte ne propunem să consolidăm deplasarea în mediul acvatic și învățarea mecanismului respirației acvatice. Iar de la 2 la 3 ani, prin programul Star obiectivele de învățare sunt focusate pe stimularea mișcărilor specifice înotului și însușirea noțiunilor pregătitoare pentru învățarea procedeelor de înot.

Beneficiile în plan psihomotric ale programului sunt foarte importante pentru dezvoltarea copilului. Un studiu statistic făcut pe un lot de 80 de copii din Clubul Micii Campioni, care au practicat programele de educație acvatică conform pașilor descriși anterior și care au început cu metoda Sultana aplicată la domiciliu încă din primele zile de viață au demonstrat cu baterii de teste acreditate internațional (testul arborelui, testul Raven, testul personalității) și cu diverse chestionare adresate părinților și copiilor pe care le-am dezvoltat noi intern faptul că acești copii au înregistrat un nivel ridicat în ceea ce privește dezvoltarea inteligenței emoționale, stimei de sine, gradului de sociabilitate. Dincolo de aceste beneficii ce țin de inteligența emoțională a copilului, educația acvatică reușește fortificarea masei musculare, care susține un sistem osos puternic și armonios dezvoltat, creșterea capacității respiratorii, o mobilitate crescută, dar și o imunitate sporită.

Cuvinte-cheie: , , ,

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.





    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.