Interviu prof. univ. dr. Gabriela Radulian

Cum ar trebui un medic să le explice atât copiilor, cât şi părinţilor despre importanţa unui stil de viaţă sănătos?

În condiţiile în care apar primele semne să spunem de aport caloric dezechilibrat, deci o alimentaţie hipercalorică, este bine să intervenim pentru a putea preveni toate aceste potenţiale complicaţii ale obezităţii. Şi atunci nu numai medicul trebuie să intervină şi să explice părinţilor ce înseamnă un stil de viaţă sănătos. Şi părinţii trebuie să înţeleagă, dar şi copiii în egală măsură.

Cum se poate interveni eficient în cazul educaţiei copiilor şi părinţilor?

Noi am realizat un program, „Sănătos de mic”, pentru populaţia preşcolară (3-6 ani) în grădiniţele din Bucureşti, în care am remarcat implicarea copiilor, a personalului din grădiniţe, şi nu în ultimul rând implicarea părinţilor care au completat chestionare legate de aportul alimentar zilnic; apoi prin intervenţia educaţiei nutriţionale progresele au fost evidente. Este un program pilot implementat în Bucureşti, dar dorim ca el să fie derulat şi în alte oraşe astfel încât beneficiile pe care le avem pentru populaţia generală să fie semnificative. Este foarte important programul de prevenţie pentru că aşa acum ştim cu toţii este mai uşor să previi decât să tratezi.

Un program de prevenţie bine structurat, într-adevăr, reprezintă cea mai bună modalitate de a împiedica apariţia acestor patologii metabolice sau cardiovasculare în contextul în care, complicaţiile generate modifică foarte mult calitatea vieţii pacienţilor. Este foarte important să realizăm aceste măsuri de prevenţie primară. În condiţiile în care diabetul zaharat este deja diagnosticat trebuie să reducem riscul de apariţie a complicaţiilor cronice printr-un control metabolic.

Pe lângă meseria de medic, sunteţi implicată în permanenţă în activitatea unor asociaţii şi societăţi medicale, participaţi la evenimente. Care sunt subiectele cele mai importante pe care le abordaţi?

Trebuie să subliniez faptul că sunt preşedintele Societăţii de Neuropatie Diabetică şi, prin această activitate într-o asociaţie profesională, m-am implicat şi mai mult în ceea ce priveşte abordarea pacienţilor cu neuropatie diabetică. Scopul asociaţiei noastre este de a realiza educaţia în ceea ce priveşte piciorul diabetic, în vederea scăderii riscului de amputaţie. Ca membru al Boardului European de Neuropatie Diabetică, bineînţeles că şi la nivel internaţional m-am implicat foarte mult în ceea ce priveşte prevenţia amputaţiilor pentru că, de fapt, neuropatia este o problemă, dar dacă apare şi leziunea pe piciorul diabetic riscul de cangrenă şi de amputaţie este mult mai mare.

Sunteţi profesor universitar, cum vi se pare noua generaţie de viitori medici şi care ar fi principalele caracteristici asupra cărora ar trebui să se concentreze?

Întotdeauna am căutat să sprijin foarte mult tânăra generaţie. Datorită faptului că şi eu sunt un profesor tânăr, am vrut ca elevii mei să mă depăşească şi întotdeauna am investit în tineri. Am sprijinit prezenţa lor la manifestări ştiinţifice. De asemenea, i-am încurajat pe toţi cei care au demonstrat anumite abilităţi de cercetare ştiinţifică. Bineînţeles, am încercat să le transmit şi cât mai multe lucruri în ceea ce priveşte activitatea clinică, modul în care trebuie să tratezi persoanele cu diabet, pentru că diabeticii sunt, într-adevăr, din cauza modificărilor complexe, extrem de vulnerabili şi din punct de vedere psihic. Îmi doresc ca ei să înveţe de la noi toate noţiunile, și sunt mândră de toți cei pe care i-am şcolit, aici, în cadrul Institutului Paulescu.

Formarea profesională a unui medic este extrem de importantă. Doamna dr. Mihaela Posea spunea într-un interviu pentru revista Galenus (nr. 125, decembrie 2018) că vă datorează formarea profesională. Cât de mult contează un astfel de ajutor în viaţa profesională a unui tânăr medic?

Investesc în toţi doctoranzii mei, unul dintre ei fiind şi dr. Mihaela Posea, printre primii mei doctoranzi (în urmă cu 10 ani). Investiţia pe care o fac de fiecare dată în tezele de doctorat vizează şi dezvoltarea lor profesională, nu numai cercetarea în sine pentru că anumite abilităţi sunt dobândite în cadrul şcolii doctorale. Şi, atunci, unii abordează mai mult cercetarea ştiinţifică, iar alţii rămân pe partea clinică. În aceste condiţii şi tezele lor de doctorat capătă valenţe înalte ale cercetării la unii. La alţii, tocmai partea clinică este cea care determină valoarea tezei respective. Sunt lucrări foarte importante, cu rezonanţă internaţională. Este important de menţionat că doamna dr. Posea este prezentă în continuare la toate manifestările europene, dar şi din alte zone ale lumii, în ceea ce priveşte problematica obezităţii.

„Formarea profesională a unui medic este dificilă. Pe lângă activitatea practică, pe lângă însuşirea unor noţiuni de mare actualitate, pe lângă participarea la manifestările naţionale sau internaţionale este important ca tânărul medic să îşi perfecţioneze şi calităţile didactice dacă dorește, pentru că sunt tineri care pot transmite studenţilor mult mai bine exact ceea ce așteaptă studenții. Îi încurajez pe doctoranzii mei să aibă şi o carieră didactică pentru că ei de fapt trebuie să ducă mai departe şcoala românească de diabetologie.”

Pentru ABONAMENTE și CREDITE DE SPECIALITATE click AICI!

Cuvinte-cheie: , , , , , ,

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.





    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.