(P) Conf. univ. dr. Corina Zugravu: „Pentru o inimă sănătoasă avem nevoie de o dietă bogată în produse naturale și cât mai puțin procesate”

Conf. univ. dr. Corina Zugravu este medic primar în igiena alimentației și nutriție, membru al Comitetului Consultativ în Nutriție Herbalife și doctor în ştiinţe medicale cu o experienţă de peste 25 ani în domeniul cercetării şi pedagogiei universitare, autoare a numeroase cursuri universitare, cărţi de specialitate şi lucrări ştiinţifice, articole publicate în reviste naționale și internaţionale.

Dieta este un aspect deloc de neglijat în ceea ce privește starea de bine, așa că am vrut să aflăm mai multe despre ce ar trebui să mâncăm în această perioadă, dar mai ales despre cum ne putem menține inima sănătoasă pentru a putea iubi și trăi cu plăcere fiecare zi.

GALENUS: Dieta și sănătatea se află în strânsă legatură, deja nu mai este niciun secret pentru nimeni. Ce, cum și cât mâncăm pentru a ne simți bine fizic și psihic?

Alimentația trebuie să fie sănătoasă indiferent de sezon. Trebuie să mâncăm adecvat nevoilor noastre. Nu există o rețetă universal valabilă. Pornind de la indicațiile generale nutriționale pentru fiecare grupă de vârstă, trebuie să adaptăm aportul alimentar astfel încât să funcționăm la parametri maximi, bucurându-ne în același timp de fiecare masă. Pentru că mâncarea nu satisface numai nevoi nutriționale, ci și hedonice, sociale etc.

Ce dietă ar trebui să urmăm pentru o inimă sănătoasă?

Deși studiile în domeniu au oferit adesea rezultate contradictorii, ideile de bază au rămas aceleași: trebuie să fie o dietă bogată în produse naturale, cu multe legume, fructe, cereale integrale și leguminoase uscate. Toate acestea aduc un complex de nutrienți, de la fibre, la fitonutrienți, sunt sărace în colesterol și grăsimi saturate, au calorii puține (cu câteva excepții) și au multe alte calități care le recomandă într-o dietă prietenoasă cu inima. Iar dacă vrem o gustare sănătoasă între mese, putem să consumăm o mână de nuci, alune sau migdale, un fruct proaspăt sau fructe uscate.

Unele cereale conțin fibre speciale, numite beta glucani, care scad absorbția colesterolului. Dintre cereale, ovăzul are cantitatea cea mai mare de beta glucani. Herbalife Nutrition a creat Beta heart®, o pudră nutritivă ce conține ingredientul cheie OatWell™ beta glucan din ovăz (fibre solubile care apar natural în cereale) – despre care s-a demonstrat că poate contribui la scăderea sau menținerea nivelul de colesterol în parametri optimi. Sunt suficiente doar 3 g de beta glucani din ovăz pentru a obține efecte benefice asupra colesterolului.

Cum afectează nivelul colesterolului sănătatea? Care sunt afecțiunile cauzate de un nivel crescut de colesterol?

Colesterolul în exces se poate depune pe vasele de sânge, determinând procesul numit ateromatoză. Ceea ce se întâmplă de fapt este extrem de complicat, dar rezultatele pe termen lung sunt reprezentate de afectarea de ansamblu a aparatului circulator, cu consecințe nefaste: angină pectorală, infarct de miocard, accidente vasculare cerebrale și multe altele.

Ce fructe și legume ar trebui să consumăm în această perioadă?

Este recomandat să consumăm absolut toate produsele de sezon, de preferat cât mai puțin procesate. Ardeii capia, gogoșarii, varza, merele, toate sunt o adevărată binefacere pentru organism. De exemplu, ardeii grași și varza au o mulțime de nutrienți și foarte puține calorii, iar vinetele și bamele au efect hipocolesterolemiant. Dintre fructe, merele sunt bogate în pectine care scad absorbția colesterolului din tubul digestiv.

Când este cazul să apelăm la suplimentele alimentare?

Apelăm la suplimente atunci când nu suntem siguri că putem oferi organismului toți nutrienții în cantități optime sau atunci când medicul ne recomandă acest lucru.

Care sunt suplimentele alimentare recomandate pentru starea de bine?

Suplimentele nu pot lua locul alimentelor, ci doar le pot completa. De aceea ele sunt indicate să fie consumate ca parte a unei diete echilibrate și a unui stil de viață sănătos. Un organism sănătos, căruia îi sunt oferiți toți nutrienții în cantități adecvate, este un organism care se simte bine.

Prezența acizilor grași Omega-3 într-o dietă este asociată cu o inimă sănătoasă și funcțională până la vârste înaintate. Acizii grași Omega-3 sunt grăsimi sănătoase, cu beneficii dovedite asupra inimii, care se regăsesc în peștele gras, precum somonul, dar şi în anumite nuci şi semințe. O alegere potrivită este și Herbalifeline® Max, un amestec exclusiv de uleiuri de pește Omega-3 din surse sustenabile, acreditate de Friend of the Sea, care conține doi acizi grași esențiali: EPA (acid eicosapentaenoic) și DHA (acid docosahexaenoic), cu beneficii pentru inimă, vedere și creier. De asemenea, EPA și DHA contribuie la funcţia normală a inimii, cât și la menținerea concentrației normale de trigliceride în sânge și a tensiunii arteriale normale.

Perioada în care ne aflăm, stresul la care suntem supuși ne afectează psihic. Ce alimente nu ar trebui să ne lipsească de pe masă pentru a avea un tonus bun?

Nu există alimente-minune pentru stres. Ce bine ar fi dacă mâncând alimentul X sau alimentul Z ne-am putea relaxa brusc… Și aici este valabil ce am spus anterior: un regim alimentar echilibrat conține și nutrienții necesari pentru buna funcționare a sferei neuropsihice. Dacă nu ne scapă de stres, măcar ne oferă condițiile cele mai bune pentru ca noi să putem acționa conștient în sensul rezolvării problemelor. Și să nu uităm că nu numai dieta contează și că stilul de viață include și mișcarea, somnul, alți factori care ajută și ei la managementul stresului.

Ce dietă ar trebui să urmăm pentru o digestie sănătoasă?

Sunt foarte multe diete disponibile mai ales în mediile online, oamenii pot opta pentru una sau cealaltă în funcție de preferințe, boli și adecvare. În general, o dietă în care să domine produsele de sezon, într-o stare cât mai apropiată de cea naturală, este o dietă care este prietenoasă și cu tubul digestiv.

Cuvinte-cheie: , , , , , , ,

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.




Comentarii

Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.