Tulburările de dezvoltare a limbajului – Partea a II-a

Terapia logopedică este complexă. Programul terapeutic va trebui să vizeze limbajul sub toate aspectele sale, considerându-l un sistem integrat al gândirii şi comunicării. Domeniile de intervenţie sunt atât la nivel cognitiv, de comunicare și limbaj, cât și la nivel psihomotor. Obiectivele trebuie să contribuie la dezvoltarea semanticii, sintacticii și foneticii.

Din punct de vedere semantic, copilul cu tulburare de dezvoltare a limbajului este învățat:

  • Să opereze cu structura perceptiv-motrică de culoare.
  • Să opereze cu structura perceptiv-motrică de formă. Exemple de activităţi de învăţare: exerciții de asociere adecvată a cuvântului care denumeşte forma cu percepţia vizuală a acesteia, exerciții-joc de încastrare de forme, exerciții-joc de asociere a formei cu diferiteobiecte; exerciții de alegere a obiectelor după criteriul formă;
  • Să opereze cu elementele de schemă corporală. Exemple de activităţi de învăţare: exerciții-joc de recunoaştere şi denumire a diferitelor părţi ale corpului, recunoaşterea şi denumirea diferitelor părţi ale corpului altei persoane, exerciții de recunoaştere şi denumire a diferitelor poziţii ale obiectelor în raport cu propriul corp sau cu alte obiecte, exerciții de desen schematic, cu sau fără model, a corpului uman, exerciții-joc de identificare a elementelor lipsă (jucării dezmembrate, puzzle corp uman băiat/fetiţă);
  • Să clasifice diferite obiecte după criteriul categorie. Exemple de activităţi de învăţare: exerciții de identificare şi denumire a obiectelor din următoarele categorii: legume, fructe, obiecte de îmbrăcăminte şi încălţăminte, jucării, mijloace de transport, precizând utilitatea lor, exerciții de sortare/grupare a obiectelor după categoria din care fac parte;
  • Să precizeze anumite caracteristici ale fenomenelor naturii şi anotimpurilor. Exemple de activităţi de învăţare: exercițiide recunoaştere a anotimpurilor după caracteristicile esenţiale, cu suport vizual, exercițiide asociere a anotimpurilor cu fenomene ale naturii, exercițiide asociere a diferitelor obiecte de îmbrăcăminte cu anotimpul corespunzător, exerciții de asociere a unor evenimente şi sărbători cu anotimpul corespunzător (Crăciunul, Anul Nou, Paştele, vacanţa mare etc.).

La nivel sintactic, copilul este învățat să alcătuiască propoziţii simple după imagini. Exemple de activități de învățare: exerciţii de formulare logică a propoziţiilor scurte utilizând suport vizual, exerciţii-răspuns la întrebări simple, exerciţii de integrare a cuvintelor noi în enunţuri proprii.

La nivel fonetic, se intervine prin învățarea copilului:

  • Să execute corect exerciţiile de gimnastică ale aparatului fono-articulator. Exemple de activităţi de învăţare: limba în formă de săgeată, de lopată, lipirea limbii lopată de toată suprafața palatului și desprinderea ei cu forța, desprinderea fiind însoțită de plescăit, cu maxilarul închis apoi deschis, limba jgheab pe alveolele inferioare, cu expirația lină a aerului, mișcări de strângere puternică a buzelor cu apucarea unui cartonaș, creion;
  • Să execute corect exerciţiile de gimnastică respiratorie. Exemple de activităţi de învăţare: exerciții pentru expirație – suflatul în lumânare, batistă, în apă cu paiul, exerciții pentru învățarea inspirației diferențiale – alternarea inspirației pe cele două nări, exerciții libere de respirație în mers, exerciții de pronunție prelungită a unei vocale, exerciții de respiraţie respectând un anumit ritm: un timp inspir/doi timpi expir, un timp inspir/trei timpi expir;
  • Să execute corect exerciţiile pentru impostarea, consolidarea și automatizarea sunetelor deficitare. Exemple de activităţi de învăţare: exerciții de emitere prin demonstrație și imitație, exerciții de pronunție a sunetelor în silabe deschise, închise – cu vocale, diftongi, triftongi, trecându-se la pronunția lor urmată de consoane, exerciții de pronunție a unor serii de cuvinte cu sunetele urmărite în poziție inițială, de mijloc și finală, de la cuvinte monosilabice la cele plurisilabice, exerciții de pronunție a unor propoziții în care se folosesc cuvinte ce conțin sunetele deficitare.

Trebuie subliniat că pentru corectarea tulburărilor de dezvoltare a limbajului sunt necesari mai mulți ani de terapie pluridisciplinară și rezultatele trebuie interpretate în contextul etiologiei care a dus la apariția acestor tulburări.

Cuvinte-cheie: , ,

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.




    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.